متن سخنراني تحت عنوان عاشوراي فرهنگي براي احياي فرهنگ عاشورايي

 عاشوراي فرهنگي براي احياي فرهنگ عاشورایی

سخنرانی در شب نخست برنامه تعزیت آفتاب در مسجدالحسین(ع) - کاشان ۳/۱۰/۱۳۹۰

                           به روایت وبسایت تعزیت آفتاب

 

موضوع: نهادینه کردن فرهنگ عاشورا در فرهنگ ما                      
سخنران: استاد علیرضا شفیعی مطهر

هر انسان به نوبه خود یک پیامبر است و رسالتی دارد. وی باید تا آنجا که می تواند و می داند، باید در راستای اهداف مثبت، عمل صالح انجام دهد. امام حسین در روز 8 ذیحجه بود که حج را به کنار نهاد و دعوت حق را برای جهاد لبیک گفت. حج با آن عظمت و اهمیت...
ثمره عاشورا کار فرهنگی است. هر انسان در هر جای جهان و تاریخ اگر حرکتی اخلاقی انجام دهد، کار او اسلامی و مطابق با اسلام است. 

فرهنگ چیست؟

فرهنگ عبارت است از مجموعه علم ، هنر ، حکمت ، اخلاق و به خصوص تعلیم و تربیت. اندیشمندان تا به حال 250 تعریف از فرهنگ داشته اند.  نمی توان فرهنگ نداشت و یک سیاستمدار بود یا یک اقتصاددان. 
  یوشگا فیشر در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به ایشان گفت: 
  آقای رئیس جمهور! شما به ما بیاموزید که که چگونه همانند شما اقتصاد و سیاست را از پنجره فرهنگ ببینیم؟
راه های ایجاد تحول در جامعه
از 3 طریق می توان در جامعه تحول ایجاد کرد: جنگ، انقلاب (که این دو پرهزینه هستند) و تربیت. مقوله تعلیم و تربیت فقط مربوط به مدارس نمی شود و همه مردم در این رابطه وظیفه دارند. شاه عباس به میرداماد گفت: 
  برای فرستادن بچه های مردم به مدرسه چکار کنیم؟ وی جواب داد: تو چند روزی افسار مرکب مرا بگیر و به طرف مکتب خانه ببر؛ اين كار برای بقیه الگو می شود. پس حاکمیت در فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت، وظیفه خطیری دارد. حضرت علی(ع) به شهروندان می گوید: 
  یکی از حقوقی که شما نسبت به من دارید، نقد کردن من در خفا یا آشکار است.
کار فرهنگی مقدم بر همه چیز
در جنگ جهانی دوم که هیتلر، انگلیس را (که روباه مكار می نامیم!) بمباران می کرد، همزمان نیز عده اي مردم انگلیس علیه حکومت چرچيل راهپيمايي مي كردند. چرچیل گفت: جلوی مردم را نگیرید! سربازان ما در اقصي نقاط دنيا می جنگند تا که مردم ما آزادانه حرف شان را بزنند... 
  این ها نمونه هایی از ایجاد فرهنگ و تربیت توسط حكومت هاست. در حدیث داریم که: ارزشمندترین میراث برای فرزندان، تربیت است. خدا به پیامبران می گوید: ما علیک الا البلاغ. چه شد که مردم بعد از 25 سال آمدند سراغ امام علی برای حکومت؟ قبل از آن، مشکل مردم ناآگاهی بود. امیرالمومنین در این سال ها ساکت نبودند و روشنگری می کردند تا این که مردم اندکی حقیقت را درک کردند. امام حسین در آخرین لحظات شهادت خود هم کار فرهنگی می کردند. آنجا که به سپاه ابوسفیان گفتند: اگر دین ندارید، آزادمرد باشید!
عدم ارتباط درست عالمان با مردم
سوال اینجاست: چرا ما روشنفکران به قول دکتر شریعتی در جزیره اي هستیم و حرف ها و نظريات مان تاثیری در بین مردم عامه ندارد؟ 150 سال است که روشنفکران ما نمي توانند به زبان مردم حرف بزنند. این نقد به روحانیت هم وارد است و اهمیت زیادی دارد. پیامبران درست درمیان مردم بودند و با زبان آن ها صحبت می کردند. امیرکبیر می گوید: 
  «اگر ما مدرسه بسازیم، فالگیرها و رمال ها بساط خود را جمع خواهند کرد.» پس ما برای حل هر مشکل در شهر و کشورمان ابتدا باید سراغ تعلیم و تربیت و کار فرهنگی برویم.


مقاله مربوط به سخنرانی ایشان را می توانید از اینجا دریافت کنید.



فایل سخنرانی شب نخست مراسم را نیز می توانید از اینجا دریافت کنید.
از کیفیت پایین فایل صوتی شب نخست بسیار عذرخواهی می کنیم، این مشکل حتما در شب های آینده برطرف خواهد شد. 
منبع:وبلاگ تعزیت آفتاب - http://taziataftab.blogfa.com/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : دو شنبه 5 دی 1390 | 11:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |