چرا گوگل پیشرفت می کند؟

  چرا گوگل پیشرفت می کند؟ 

ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم (رعد،۱۱)
۱ -   چكيده اين جمله اين است كه خداوند چنين حكم رانده و حكمش را حتمى كرده كه نعمت ها و موهبت هايى كه به انسان يا ملت ها مى دهد، مربوط به حالات نفسانى خود ايشان باشد، كه اگر آن حالات موافق با فطرتشان جريان يافت، آن نعمت ها و موهبت ها هم جريان داشته باشد، مثلا اگر مردمى به خاطر استقامت فطرتشان به خدا ايمان آورده و عمل صالح كردند، به دنبال آن نعمت هاى دنيا و آخرت به سويشان سرازير شود، همچنان كه فرمود:

 و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض و لكن كذبوا

 و مادامى كه آن حالت در دل هاى ايشان دوام داشته باشد، اين وضع هم از ناحيه خدا دوام يابد، و هر وقت كه ايشان حال خود را تغيير دادند، خداوند هم وضع رفتار خود را عوض كند و نعمت را به نقمت مبدّل سازد.

۲ - امام صادق(ع) فرمود: « كونوا لنا زينا، و لا تكونوا علينا شينا  »

 «شما شيعيان اسباب افتخار ما ائمه باشيد، زيور ما باشيد، مايه ننگ و عار و خجلت و شرمندگى ما نباشيد.» يعنى طورى باشيد كه در ميان ساير مسلمانان نمونه‏هايى از تقوا و پاكى و درستى باشيد.فرمود:طورى باشيد كه وقتى مردم شما را مى‏بينند، بگويند:« رحم الله جعفرا» . خدا بيامرزد امام جعفر صادق عليه السلام را، چه شيعيان خوبى درست كرده. «و لا تكونوا علينا شينا» مايه ننگ و عار ما نباشيد. شما وقتى كه اخلاقتان، بازارتان، روحيه و كردارتان بر خلاف اسلام است، اسباب خجلت و شرمندگى و سرافكندگى ما خواهيد بود.

۳ - اینک گزارشی از علل پیشرفت سریع و مستمر یک شرکت غربی و غیر مسلمان را ببینید و با وضعیت برخی موارد مشابه آن در کشورهای اسلامی بسنجید .

آیا ما برای پیشوایان دینی خود باعث افتخار هستیم، يا ننگ و عار؟!
 

 

 

   زماني که سر آشپز معروف گوگل، معروف به شف چارلي، در سال 1999 در گوگل استخدام شد، کارمند شماره 40 بود و تنها براي کمتر از 50 گوگلي غذا مي پخت؛ اما در ماه مي 2005 که گوگل را - به منظور تاسيس تعدادي رستوران زنجيره اي ارگانيک و با سرمايه و کمک مالي ميليون دلاري ساير کارمندان گوگل- ترک مي کرد، براي بيش از 1500 نفر غذا سرو مي کرد.

 تا زماني که در گوگل بود، رابطه نزديکي با کشاورزان و دامداران منطقه به هم زد و همواره بهترين و سالم ترين و تازه ترين ها را از آن ها مي خواست، جالب است:

 تمام گاوها بايد فقط علف بخورند تا گوشتشان کم چربي باشد، تمام خوک‌ها بايد عاري از نيترات باشند؛ چراکه نيترات باعث سرطان مي شود، و تمام ماهي ها (ماهي براي رشد و بهبود کارکرد مغز انسان بسيار موثر و مفيد است) را بايد با قلاب و در حالت وحشي ( و نه با تور و گروهي ) صيد کنند تا مزه  بهتري داشته باشد.

 اين اواخر 5 کمک آشپز و 40 آشپز زيردستش بودند و خودش بيشتر اوقاتش را در دفترش و يا در ميتينگ‌ها و جلسات اداري صرف مي کرد.

 اوايل که به گوگل آمده بود، همه کارها از پختن نان تا تهيه منوها را به تنهايي انجام مي داد و حالا دلش براي آن روزها تنگ شده بود. 

  اكنون روزنامه هاي مهم از جمله نيويورک تايمز و اکونوميست و صدها سايت و وبلاگ، چارلي را مي شناسند و با او گفتگو کرده اند.

 اهميت نقش چارلي در گوگل همتراز بالاترين مقامات مالي آن موسسه است. هزاران کارمند محلي و بين المللي گوگل متولد دورافتاده ترين نقاط دنيا هستند با انواع آلرژي ها و سليقه ها، شادابي فيزيکي و مغزي آن ها اهميتي اساسي در پيشرفت مالي گوگل دارد؛ بنابراين تلفيق درستي از تغذيه سالم و الگوريتم دقيق، در تراز مالي هر شرکتي جواب مي دهد.

 بويژه اين که تمام غذاها و امکانات ورزشي، پزشکي، مهد کودک، و غيره کارمندان گوگل کاملا مجاني است.

 گوگل به کارمندانش اجازه داده تا 20 درصد از وقت کاري روزانه شان - و يا يک روز کامل در هفته - را به پروژه ها و کارهاي مورد علاقه خودشان، که ربطي به شغل شان ندارد، اختصاص بدهند تا فکرشان باز و رابطه شان با دنياي غير کامپبوتري بيشتر شود.

 به هنگام حاملگي هم تا 75 درصد حقوق را به خانم ها مي پردازند. به طور کلي کار کردن در گوگل بيشتر شبيه زندگي غير رسمي در محيط دانشگاه و خوابگاه‌هاي دانشجويي است.

 مهندسان گوگل اجازه دارند در هنگام کار هرگاه دوست دارند کمي چرت بزنند تا مغزشان فرصت بيشتري براي مرور و تفکر داشته باشد.

 تفريحات و مسابقه‌هاي ورزشي واليبال و غيره که باعث شادابي و تحرک بيشتر خون به مغز مي شود هم جزيي از سياست‌هاي هفتگي در گوگل است. يکي از اين ورزش‌ها wetLand walk(پياده روي در جنگل و پارک) است.

 مجتمع اصلي گوگل در Mountain View پنج کافه ترياي اصلي دارد و قرار است که 14 کافه ديگر هم ايجاد شوند. ناهار در تمام آن ها و صبحانه و شام در بعضي کافه ها مجاني سرو مي شود. اين کافه ها روزانه در حدود 1500-2300 صبحانه و ناهار و شب ها 600-800 شام مجاني سرو مي کنند و 85 درصد کارمندان گوگل در آن ها حضور مي يابند و معمولا هم حدود 125درصد غذا تهيه مي شود ( يعني 25 درصد غذاي اضافه براي ويزيتورها و ميهمان ها).

 ناهار را بين ساعات 11:30 - 2:30 سرو مي کنند که بيشترين طرفدار را دارد؛ اما صبحانه و شام کمتر طرفدار دارد.(در خانه صرف مي شود).

 به هنگام ناهار تمامي کارمندان گوگل کنار يکديگر مي نشينند و تجربه ها و پروژه هايشان را با هم در ميان مي گذارند. اين باعث مي شود که همه از پروژه هاي آينده گوگل با خبر مي شوند و کمتر کسي است که بي خبر از تجارب و پروژه هاي ديگران باشد. جالب اين که سرگي برين (يکي از دو بنيانگذار گوگل) گياه خوار است.

 انبارهاي مخصوص سرشار از انواع و اقسام سبزيحات، ميوه، گوشت و مرغ و ماهي و ميگو و خرچنگ و ده ها نوع ادويه جات از سراسر دنيا، همگي تر و تازه و صد در صد اورگانيک و اکثرا پرورش يافته در مزارع نزديک لوکيشن گوگل (که باعث رونق اقتصادي آن ها هم شده)، انواع و اقسام تنقلات (بادام و گردو و ...) و انواع مختلف شيريني‌جات و حبوبات و دانه هاي گياهي تازه و ارگانيک، و انواع سرکه هاي 12-10 ساله طبيعي و روغن گل آفتابگردان، و خلاصه بيش از 200 نوع مختلف دستور پخت غذا، روزانه چند هزار کارمند گوگل را زير نظر خانم Amyjo Johnson متخصص تغذيه گوگل سرو مي کنند .

 محيط کاري گوگل بيشتر شبيه مهد کودک هاست و غذاخوري هايش شبيه نوعي سازمان ملل . همه چيز در گوگل طبيعي و ارگانيک است، حتي صابون ها و محلول هاي ظرف شويي اش.

 اين روزها نوع مخصوصي از چاي آرام بخش به نام kombucha هم در کافه ترياهاي گوگل طرفداران زيادي پيدا کرده که انرژي زا و تميزکننده هم هست. ...

 تغذيه در گوگل، بويژه به هنگام استخدام مهندسان کامپيوتر، نقشي استراتژيک و اساسي دارد:

 به هنگام استخدام، يک بروشور ارائه مي شود به نام "How to Care for Your Big, Wonderful High-Performance Brain." (چگونه از مغز بزرگ و فعال تان مواظبت کنيد).

 در سر ليست اين بروشور، توصيه هاي غذايي مهمي شده از جمله استفاده اکيد از غذاهايي که اسيد آمينه زياد دارند؛ همچون ماهي آزاد ( mackerel) و ماهي سمون ( salmon) و گردو و سبزيجاتي که برگ‌هاي سبز زياد دارند و روغن گل آفتابگردان (منوي کافه ترياهاي گوگل سرشار از اين نوع مواد غذايي است).

 توصيه هاي ديگري هم مي کنند :

 دوري از سرب و محيط هايي که سرب دارند (سرب به تدريج باعث از بين رفتن سلول هاي مغز مي شود)، و تکان دادن انگشت هاي پا (اين کار به فعال شدن و تحريک مغز کمک مي کند). اتفاقا به همين دليل است که اکثر کارمندان گوگل به هنگام کار دمپايي به پا مي کنند تا انگشتان‌شان را راحت تر تکان بدهند!!! 

 

 منبع:http://www.successfulmanager.blogfa.com/

 


نظرات شما عزیزان:

Nariman
ساعت14:44---18 دی 1390
دوستان عزیز شما میتوانید با هیچ هزینه ای وبا قبول کردن چند شرط,کد بنر وب خود را به .comمن دهید تا من بنرتان را بر بالای وبم قرار دهم.برای اطلاعات بیشتر به ابتدای صفحه ی نخست به مطلب اطلاعیه رجوع کنید.این یه فرصت طلایی است پس آن را از دست ندهید.
http://melodi.loxblog


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روزنوشت

تاريخ : جمعه 16 دی 1390 | 6:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |