کدام ویرانگرترند؟

       كدام ويرانگرترند؟  

 

فاجعه سيل يا سيل توسعه نيافتگي؟! 

 

 #شفیعی_مطهر

  قرن ها بودکه مردم صبور و زحمتکش شبه قاره هند با داشتن ده ها گونه دین ، مذهب، فرقه ،قوميت ، نژاد  زبان و فرهنگ گوناگون با صلح و آرامش در كنار يكديگر مي زيستند. در قرن معاصر با آغاز مبارزات استقلال طلبانه ، اين فكر پديد آمد كه مسلمانان شبه قاره هند بايد كشوري مجزا و مستقل از جمهوري هند داشته باشند. من دقيقا نمي دانم كه اين ايده تا چه حد برآمده از دغدغه هاي باطني مسلمانان و تا چه حد نتيجه القائات دولت استعمارگر براتانيا بود. به هر حال اين آرمان شكل گرفت و كشوري مستقل به نام جمهوري اسلامي پاكستان به رهبري محمد علي جناح پديد آمد.

   در جمهوري دموكراتيك هند با وجود بيش از ۲۰۰ دين و فرقه و قوميت حتي تا كنون يك كودتا روي نداده و هند توانسته در كمال فقر مادي ، نمونه اي از دموكراسي موفق و اقتصادي فعال را در عرصه اجتماعي و سياسي جهان به نمايش بگذارد ، اما در پاكستان تا كنون چندين بار رژيم هاي قانوني يا كودتايي آن با كودتايي ديگر سرنگون شده است.

   بين دو كشور مستضعف و فقير و جهان سومي هند و پاكستان تا كنون چندين جنگ ويرانگر و خانمان برانداز روي داده و ضربات سهمگيني بر پيكر نحيف اقتصاد و سرمايه هاي انساني دو كشور زده است.

  من به عنوان يك شهروند جهان سومي هنوز نمي دانم يا نمي توانم خود را قانع كنم  كه بين مردم دو كشور هند و پاكستان چه تضاد و كينه اي طبيعي و تاريخي جز مسئله تصنعي مالكيت كشمير مي تواند وجود داشته باشد!!

 در حالي كه كشورهاي اروپايي پس از قرن ها جنگ و كشتار بي رحمانه تاريخي اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه خير و صلاح مردم آنان در همزيستي مسالمت آميز است . بنابراين با تشكيل يك پارلمان مشترك، دارند به سوي حذف مرزهاي مصنوعي و حتي طبيعي بين سرزمين هاي خود گام برمي دارند. كشورهاي اروپايي بر اثر توسعه يافتگي به سوي وحدت و تبديل شدن با يك كشور واحد حركت مي كنند ، ولي در دو كشور عقب مانده و جهان سومي هند و پاكستان هنوز از كينه هاي شتري و تاريخي موهوم دم مي زنند.

  خبر زير را درباره سيل ويرانگر و فاجعه خانمان برانداز پاكستان بخوانيد. بر فرض كه بتوانيم نتايج آنچه كه ناشي از حوادث طبيعي و غيرمترقبه است ، بپذيريم و با آن مقابله كنيم، اين تفكر منحط  را چگونه تحليل كنيم كه پاكستاني كه اكنون در نهايت استيصال و درماندگي ناشي از فقر تاريخي و سيل بنيان كن بسر مي برد ، كمك هاي هند را به علت كينه هاي موهوم نمي پذيرد!!

 

در حالی که پس از گذشت یک ماه از جاری شدن سیل، آب و سیلاب همچنان شهرهای پاکستان را در بر می گیرد، گروه های امداد رسانی به سیل زدگان پاکستان می گویند که تنها به بخش اندکی از آوارگان کمک می شود.

در همین رابطه آکسفام، سازمان کمک رسانی بریتانیایی، می گوید که در ایالت سند که بیشترین آسیب را دیده است، بیشتر به افرادی که در اردوگاه ها هستند، رسیدگی می شود، درحالی که تعداد زیادی از مردم بیرون از اردوگاه ها هستند.

آکسفام اعلام کرده است که در اردوگاه ها غذا و آب پخش می شود و کوپن هایی به مردم داده می شود که با آن می توانند از فروشگاه های محلی خرید کنند.

این در حالی است که به گفته یکی از خبرنگاران در پاکستان بیشتر اردوگاه ها پر شده اند و اغلب مردم ترجیح می دهند تا در کنار وسایل خود خارج از اردوگاه ها بمانند و از آن ها مراقبت کنند.

دو روز پیش، بر اثر سیل دیگری شهر سوجاوال، از شهرهای مهم ایالت سند و جاده اصلی ارتباطی آن به زیر آب رفت.

این جاده به شهر تاتا متصل می شد که مرکز اصلی تدارکاتی برای تلاش های کمک رسانی به سیل زدگان بود. ساکنان شهر تاتا که سیل آن را فراگرفته بود، در اعتراض به کمبود مواد کمکی، راه های عبور و مرور را مسدود کردند.

پس از طغیان رودخانه سند و جاری شدن سیلاب در این شهر تقریبا تمام سکنه آن ناچار به ترک خانه های خود شده اند.

این عده در حال حاضر بدون سرپناه هستند و مقامات می گویند تعمیر آب بندها دست کم سه روز طول خواهد کشید.

در ایالت سند پاکستان بیش از هفت میلیون نفر در اثر سیل بی خانمان شده اند.

مقامات این ایالت می گویند مقدار سیلابی که وارد رودخانه سند شده، چهل برابر ظرفیت عادی این رودخانه است.

پیش تر سازمان خیریه بریتانیایی آکسفام، گفته بود که چنانچه تلاش های بازسازی مناطق سیل زده پاکستان هر چه زودتر شروع نشود، این کشور با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهد شد.

در همین حال دولت هند این خبر را تایید کرده که چون پاکستان گفته است از کشوری که دشمن دیرینه اش محسوب می شود کمک مستقیم دریافت نخواهد کرد، دولت هند کمک های خود را از طریق سازمان ملل متحد به پاکستان خواهد فرستاد.

صندوق بین المللی پول می گوید سیل پاکستان، مقامات این کشور را با یک چالش بزرگ اقتصادی مواجه کرده است.

دولت پاکستان هزینه بازسازی مناطق سیل زده را حدود پانزده میلیارد دلار تخمین زده است.

واکنش دولت پاکستان به سیل اخیر و نحوه کمک رسانی با انتقادهایی همراه بوده است.

سازمان ملل هشدار داده که تعداد زیادی از حدود سه میلیون کودک سیل زده در پاکستان در معرض بیماری های خطرناک هستند.

بانک جهانی نیز تاثیر سیل اخیر در وضعیت اقتصادی پاکستان را فاجعه آمیز خوانده و گفته است این سیل سبب شده که معادل یک میلیارد دلار به محصولات کشاورزی این کشور خسارت وارد شود.

  حال به اين پرسش مقدر پاسخ دهيد:

  آيا توسعه انساني از طریق فعالیت های فرهنگی زيربناي هرگونه توسعه نيست؟!

عمق فاجعه را در خبر زیر بخوانید:

 http://modara.blogfa.com/post-1688.aspx



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : دو شنبه 22 آذر 1395 | 9:36 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |