نامه تاريخي فتحعلي شاه به سفير ايران در استانبول

بازخوانی نامه تاریخی فتحعلی شاه قاجار به سفیر ایران در استانبول
 

فتحعلی شاه قاجار دومین شاه از دودمان قاجار بود که از ۱۱۷۶ (۱۷۹۷ م./۱۲۱۲ ق.) تا ۱۲۱۳ (۱۸۳۴ م./۱۲۵۰ ق.) به مدت ۳۶ سال و ۸ ماه فرمانروایی کرد. محل تولد فتحعلی شاه شهرستان دامغان است. فتحعلی شاه پس از کشته شدن عمویش آغامحمدخان به پادشاهی رسید. زیرا آغا محمد خان فرزندی نداشت.

  بسياري از انديشمندان باغيرت ايراني در مقايسه كشور خود با كشورهاي پيشرفته جهان بر اين دغدغه پاي مي فشرند كه علت اين همه عقب ماندگي و توسعه نيافتگي چيست؟  ما به عنوان يك كشور تاريخي و باستاني و با اين همه افتخارات و امكانات و سرمايه هاي انساني و ذخائر زيرزميني چرا فقيريم؟ چرا از غربي ها عقب مانده تريم؟ 

 براي اين كه به گوشه اي از علت اين عقب ماندگي ها پي ببريم ، ۳۶ سال سلطنت فتحعلي شاه و ۵۰ سال سلطنت ناصرالدين شاه را با هم جمع كنيد و بينديشيد در طي اين سال ها اروپا چه روزهايي را گذرانده و ما با داشتن چنين فرمانرواياني در چه عوالمي سير مي كرده ايم!!

 شما از خلال جملات اين نامه مي توانيد به سطح فكر و سواد اين قبله عالم!! پي ببريد.

 البته من درباره اصالت يا عدم اصالت آن تحقيقي نكرده ام، ولي قرائن تاريخي احتمال اصالت آن را دور از ذهن نمي داند.

  ...و اینک متن نامه فتحعلی شاه به سفیر ایران در استانبول:

اولاً بر ذمت همت تو لازم است که بدرستی تحقیق کنی که وسعت ملک فرنگستان چقدر است؟ کسی به نام پادشاه فرنگ هست یا نه؟ و در صورت بودن، پایتختش کجاست؟ ثانیاً فرنگستان عبارت است از چند ایل شهرنشین؟ خوانین و سرکردگان ایشان کیانند؟ ثالثاً در باب فرانسه غوررسی خوبی بکن و ببین فرانسه هم یکی از ایلات فرنگ است یا گروهی و ملکی دیگر دارد؟

بناپارت نام کافری که خود را پادشاه فرانسه می داند، کیست و چه کاره است؟ رابعاً در باب انگلستان تحقیق جداگانه و علی حده بکن و ببین اینان که در سایه ماهوت و قلم تراش این همه شهرت پیدا کرده اند، از چه قماش مردم و از چه قبیل قومند؟ این که می گویند در جزیره ای ساکنند، ییلاق و قشلاق ندارند و قوت غالبشان ماهی است، راست است یا نه؟

  اگر راست باشد چطور می شود که یکی در جزیره بنشیند و هندوستان را فتح کند؟ پس از آن در حل این مسئله اي که این همه در ایران در دهن ها افتاده است، صرف مساعی و اقدام بنما ولیک بفهم که در میان انگلستان و لندن چه نسبت است؟ آیا لندن جزئی از انگلستان است یا انگلستان جزئی از لندن؟

خامساً به علم الیقین تحقیق بکن که کمپانی هند که این همه مورد مباحثه و گفتگو است ،با انگلستان چه رابطه ای دارد؟ و بنا به اشهر اقوال، عبارت است از یک پیر زن و بالعی قول بعضهم مرکب است از چند پیر زن؟ آیا راست است که “مرغریت” یعنی خداوند تاتاران زنده و جاوید است و او را مرگ نیست ؟یا این که فناپذیر است؟

همچنین در باب این دولت لاینفهم انگلستان با دقت تمام وارسی نموده بدان که چگونه حکمرانی است و صورت حکمران او چیست؟

  سادساً از روی قطع و یقین غور و بررسی حالت ینگه دنیا را نموده و در این باب سر مويی فرونگذار. 

 سابعاً و بلکه اخیراً تاریخ فرنگستان را بنویس و در مقام تفحص و تجسس آن بر آی که اسلم شقوق و احسن طریق برای هدایت فرنگیان گمراه به شاهراه اسلام و بازداشتن ایشان از اکل میته (خوردن مردار) و لحم خنزیر (گوشت خوک) کدام است؟

   
منبع من براي نقل نامه :http://irdiplomatic.com/view-3791.html


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 21 ارديبهشت 1390 | 6:41 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |