اعتماد مردم ،بزرگ ترین سرمایه

ما دو روز  در نیویورک اقامت داشتیم.به منظور تامین محل اقامت محمد پسرم با استفاده از یک سایت اینترنتی یک باب آپارتمان مبله با کلیه وسائل به مدت دو روز اجاره کرد.

به محض ورود به شهر بزرگ و 20میلیون نفری نیویورک با استفاده از GPS سریعا آدرس منزل را در محله بروکلین یافتیم.البته برای یافتن محل پارک ماشین نیم ساعتی معطل شدیم.

 صاحبخانه ما جوانی سیاه پوست و اصالتا از حوزه کارائیب بود.او با روی خوش و برخوردی بسیار گرم ما را به درون خانه دعوت کرد و همه قسمت ها و وسائل را دقیقا به ما نشان داد و توضیحات لازم را درباره هر قسمت ارائه داد.

موقع رفتن ضمن دادن شماره تلفن اصرار کرد که هر کاری داشتید یا زنگ بزنید و یا به ما در طبقه بالا خبر بدهید.

او پس از رفتن هم هر چند ساعتی یک بار تماس می گرفت و از وضع ما و آمادگی برای رفع مشکلات احتمالی اعلام آمادگی می کرد.

وقتی در یخچال را باز کردیم، آن را پر از میوه،آب و آب میوه و بعضی خوراکی های دیگر یافتیم.البته من در برخی هتل ها و خانه های معلم در ایران نیز دیده بودم که در یخچال آب میوه و خوراکی می گذارند،ولی در صورت مصرف با قیمت های گزاف پولش را با مسافر حساب می کنند.

به هر صورت ما در حد نیاز از خوراکی ها استفاده کردیم. در  دو روزی که ما در خانه شان بودیم، خود و خانواده اش مرتب سر می زدند و زنگ می زدند و حال و احوال می پرسیدند.

در موقع تحویل خانه و ترک آن هم با کمال خوش رویی بنا درخواست او عکس یادگاری مشترک گرفتیم.او وقتی کلید را تحویل می گرفت اصلا نگاهی به خانه و وسائل و حتی یخچال نکرد.فقط گفت در موقع رفتن در را به هم بزنید و بروید. در ازای همه این خوش رفتاری ها بعدا فقط تلفنی خواهش  کرد که در صورت رضایت در سایت مربوطه نظر مساعد و مثبت خود را بنویسید .

البته ما چنین کردیم و او نیز متقابل در همان سایت از ما ابراز رضایت و خشنودی کرد.

نکته مهم این است که من احساس کردم در جامعه آمریکا هر کس که کالا یا خدمتی ارائه می دهد، خواهان بازخورد آن و تامین رضایت مشتری است،زیرا استمرار موفقیت خود را در کسب رضایت مشتری می داند. در حالی که در بعضی از جوامع برای رضایت مشتری و پی آمدهای آن حسابی باز نمی کنند و رضایت و عدم رضایت مشتری برایشان جایگاهی ندارد .گویی مطمئن هستند که هیچ گونه ارزیابی و پیگیری در کار نیست.

ولی این آمریکایی می داند همه کارها و خدمات او در همین سایت ارزیابی می شود و در مرئی و منظر همه مشتریان اوست. 

در آمریکا همه مناسبات مالی و داد و ستد افراد و حساب های بانکی به طور اتوماتیک رصد و ارزیابی می شود و کوچک ترین بدحسابی در سابقه شهروند - حتی خارجی - اثرگذار است!

غمگنانه به یاد این سخن امام علی(ع) افتادم که به مالک و همه فرمانروایان توصیه می کند:

«زنهار ! نیکوکار و بدکار در نظر تو یکسان نباشد؛زیرا این کار موجب نومیدی نیکوکار و جرات یافتن بدکار می شود.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : شنبه 25 مرداد 1393 | 19:38 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |